الثلاثاء، 26 مايو 2020


......شفت الواد.......
(((مشاعر  أم)))
شفت الواد غَلِبني
وبعِندُه.......بيأدّبني
بيشد قصادي كأني
من سَنُّه وبيعذبني
بيرد ........بقلة أدب
وكلامه كله....بغَضَب
يظهر إني.....استاهل
وطيبتي هي السبب

دنا من زعلي.....بكيت
وقلت له سيب البيت
دا ياما استهتر.......بيا
إكمني عليك.....خبيت
شوفلك حل معاه
إنشالله تكسر عضمُه
أنا مش حِمل غباه
الواد دا ماعُدتش أمه

دا بيغلط مايهموش
ويزعق....مايهموش
لو حتي تطَلَع عينه
عمري عنه ماأحُوش
راح اسيبه عشان يتأدب
لو تضرب والا تعَذِب
عن نفسي أنا مش هاتدخَل
وكأني ماأعرفهوش

ناديت له عشان أربيه
ومسكت في ايدي حزام
قالت لي بلاش تأذيه
خلي التهديد بكلام
بصيت أنا بإستغراب
وقفلت علينا الباب
إكمني شايل منه
ولابد يكون فيه عقاب

ولسه باقول يامسهل
لاقيت اللي بتتوسل
ودخلت تحجز بيننا
وقالت لي انا هاتحمل
علي قد ماهو غبي
لكن طيب غلبان
بلاش تضربه والنبي
اهو قالك انا غلطان

انا ايه خلاني اشكيلك
واشوفك نازل ضرب
حرمت خلاص أحيلك
وإعتبر الشكوي دي كِدب
خلاص هارضي بقسمتي
واسكت وامنع شكوتي
عشان ماألقاش كلمتي
بتعلن بينكم حرب

أنا عندي وجوده أهم
من غير مايعاني ألم
وإن كان علي شيل الهم
أنا راضية عشان أنا أم
مشاعر  أم
الشاعرالغنائي 🌹 شرف الدين فاروق أحمد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق